Vilkår for bruk av tjenesten

Abonnementsvilkår 

1.    Generelt

Abonnementsvilkårene regulerer bruk av Laerervikaren.no (heretter omtalt som "Tjenesten"). Tjenesten er levert av Lærervikaren AS, organisasjonsnummer 812543962 (heretter omtalt som "Lærervikaren")

Tjenesten gir rett til å benytte Tjenestens undervisningsprodukter i samsvar med abonnementsvilkårene. Bruksretten gis enten den enkelte skole, eller, hvis disse vilkårene inngås av kommune, alle skoler i en kommune (heretter omtalt som "Kunden")

Ved å etablere konto og benytte Tjenesten, samtykker Kunden til disse abonnementsvilkårene. 

2.    Abonnement og varighet

Kunden gis ikke-eksklusiv lisens til å bruke Tjenesten i samsvar med abonnementsvilkårene under abonnementsperioden. Tjenesten tilbys som en løpende abonnementstjeneste. Gjeldende årsabonnement forlenges automatisk for ett år av gangen om det ikke er sagt opp innen tre måneder før utløp. 

3.    Priser

Priser for abonnementet følger av den til enhver tid oppdaterte prisliste som finnes på Tjenestens hjemmeside. Her finnes også priser for eventuelle tilleggstjenester.

Vederlaget betales via årlig faktura. 

Tjenesten har rett til å foreta endringer i priser og vilkår. Prisendringer og vesentlige vilkårsendringer vil bli varslet ved epost til Kundens kontaktperson minst tre måneder før endringen inntrer. 

Man velger selv innstilling i bemanningsløsningen. Varsling på epost er gratis. Varsling på sms koster 1,20 kroner per sms. Sms kostnadene faktureres to ganger i året.
 
For opplæring gjelder følgende satser: 
 
Fysisk:
2 timer kr. 4000 eks mva
1/2 dag (4 timer) kr. 7000 eks mva
Reisekostnader etter statens reiseregulativ tilkommer. 
 
Web:
Kr. 1200 eks mva pr time.

 

4.    Brukerkonto

Kunden gis brukerkonto for innlogging og administrasjon av Tjenesten. Kunden garanterer at personen som på vegne av Kunden oppretter brukerkonto og for øvrig administrerer kundeforholdet har fullmakt til å gjøre dette. Kunden er ansvarlig for at kontaktinformasjon og fakturainformasjon er korrekt til enhver tid. 

Ved ubetalt faktura vil konto deaktiveres to måneder etter fakturaens forfallsdato. Kundens konto vil reaktiveres ved betaling av utestående beløp.

Kunden har ansvaret for å sørge for at Tjenesten kun brukes av autoriserte vikarlærere som utfører arbeid hos Kunden. Kunden skal fjerne brukere som ikke lenger skal gis tilgang. 

Kunden plikter å påse at de som bruker Tjenesten på Kundens vegne er gjort kjent med og har forstått innholdet av denne avtalen. Den enkelte kunde er ansvarlig for at passord ikke distribueres til utenforstående, eller benyttes av andre som ikke har gyldig abonnement.

5.    Bruk av tjenesten 

Kunden skal kun benytte materialet slik det blir tilgjengeliggjort via Tjenesten. Undervisningsmaterialet kan ikke endres eller legges inn som en del av andre digitale utgivelser eller produkter, og kan heller ikke brukes i noen andre kommersielle sammenhenger. 

Undervisningsmaterialet kan ikke lagres lokalt eller på noen andre plattformer. Kunden har lov til å skrive ut notatsider fra undervisningsmaterialet, men kun til bruk i undervisningen. Det er ikke tillatt å sende notatsider til andre som ikke er gitt tilgang via abonnement. 

Tjenesten forutsetter at Kunden har egen avtale med Kopinor, hvor Kunden klarerer og betaler for de nødvendige rettighetene til bruk av Tjenestens undervisningsmateriale.

6.    Oppetid

Tjenestens tilgjengelighet og hurtighet vil kunne variere med de tekniske forhold hvorfra Tjenesten aksesseres.

Tjenesten skal ha 99,9 % oppetid. Dersom Tjenesten har lavere oppetid, har Kunden rett til å kreve et forholdsmessig prisavslag i abonnementsavgiften. Et slikt krav må fremsettes til Tjenesten senest tre måneder etter at avviket inntraff. Avslag blir gitt som fradrag i betaling av neste abonnementsavgift. Kunden kan ikke kreve øvrig kompensasjon som følge av nedetid. 

7.    Øvrig ansvar

Foruten nevnte oppetidsgaranti tilbys Tjenesten "as is", uten andre garantier for anvendelighet. Dersom det oppstår feil i Tjenesten, vil Lærervikaren, etter melding, gjøre sitt beste for å rette forholdet. 

Lærervikaren skal sørge for aktsom drift av Tjenesten, herunder at den har et rimelig sikkerhetsnivå. Tjenesten tilstreber at løsningen skal være fri for skadevoldende programmer som virus og lignende, men har intet økonomisk ansvar dersom slik programvare likevel gjør skade hos Kunden.

Undervisningsmaterialet som tilbys av Tjenesten er utarbeidet av fagpersoner. Lærervikaren etterstreber at innholdet skal være oppdatert og at opplysninger skal være korrekte, men garanterer ikke dette til enhver tid. Feil eller mangler ved det faglige innholdet kan meldes til Tjenesten på post@laerervikaren.no

Lærervikaren har ikke ansvar for eventuelle indirekte tap, herunder tap av data. Erstatningsansvaret er uansett begrenset oppad til det Kunden har betalt for Tjenesten.

8.    Oppdateringer og endringer av tjenesten

Tjenesten vil kontinuerlig forbedres og utvikles. Oppdateringer vil implementeres automatisk, og vil kunne påvirke Tjenestens utseende, funksjonalitet og brukeropplevelse. Vesentlige endringer vil bli varslet ved epost til Kundens kontaktperson med minst én måneds varsel.

9.    Konfidensialitet

All ikke-offentlig informasjon som utveksles i forbindelse med Tjenesten er konfidensiell, og skal ikke gjøres tilgjengelig for utenforstående uten den andres samtykke. Konfidensialitetsplikten gjelder med mindre det følger av lov, forskrift eller myndighetsavgjørelse. Taushetsplikten gjelder også etter avtalens opphør. 

10.    Rettigheter

Alle immaterielle rettigheter knyttet til Tjenesten er og forblir Lærervikarens eiendom. Dette omfatter blant annet opphavsrett til software og design, opphavsrett til innhold (tekst, musikk, lyd, fotografier, video, etc.), varemerkerett til navn og logo, og rett til domener.

Foruten den bruken som er nødvendig for å utnytte Tjenesten, har ikke Kunden noen lisens eller eierskap til Lærervikarens immaterielle rettigheter. Herunder har ikke Kunden rett til å videreselge noen deler av Tjenesten, eller kopiere, dekompilere, rekompilere, offentliggjøre eller undersøke Tjenestens programvare eller kildekode. 

Tjenesten har rett til å benytte seg av Kundens navn og logo i markedsføring på sine nettsider og i markedsføringsmateriell. 

11.    Databehandling

Kunden er å anse som behandlingsansvarlig og Lærervikaren som databehandler for den behandling av personopplysninger som Lærervikaren utfører på vegne av Kunden, jf. personopplysningsloven § 2. 

Lærervikaren vil kunne motta personopplysninger om Kundens ansatte og brukere som følge av Tjenesten. Disse opplysningene skal ikke anvendes til andre formål enn for å administrere, drifte og forbedre Tjenesten. Dersom Lærervikaren ønsker å bruke data til videreutvikling av sine tjenester, skal anonyme data så langt som mulig benyttes. 

Tjenesten skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet for personopplysningene som Lærervikaren får tilgang til gjennom å levere Tjenesten til Kunden. Dette innebærer at Lærervikaren vil sikre opplysningenes konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet. En nærmere beskrivelse av Lærervikarens informasjonssikkerhet vil være tilgjengelig ved henvendelse. Dersom Kunden har særskilte krav til informasjonssikkerhet, må disse tas opp med Lærervikaren for videre diskusjon om hvordan disse kan implementeres og betingelsene for dette.

Lærervikaren skal ikke overlevere personopplysninger til tredjeparter uten forutgående samtykke fra Kunden, med mindre det følger av lov, forskrift eller myndighetsavgjørelse at Tjenesten har plikt til å utlevere slike opplysninger.

Ved opphør av abonnementstjenesten kan Kunden kreve at Tjenesten tilbakeleverer eller sletter de personopplysningene som Lærervikaren har behandlet på vegne av Kunden, med mindre videre oppbevaring er påkrevet etter lov, forskrift eller myndighetsavgjørelse. 

Dersom Kunden ønsker en særskilt databehandleravtale i tillegg til eller istedenfor dette punkt 11, må Kunden kontakte Lærervikaren.

12.    Underleverandører

Lærervikaren kan inngå avtale med underleverandører eller samarbeidspartnere for å bistå med å tilby Tjenesten. Referanser til "Lærervikaren" i disse abonnementsvilkårene kan derfor også bety disse tredjepartene.

13.    Overdragelse

Lærervikaren og Kunden kan overdra sine rettigheter og forpliktelser under denne abonnementsavtalen, helt eller delvis, til tredjepart, så fremt den andre parten skriftlig varsles. 

14.    Tvister

Bruk av Tjenesten og abonnementsvilkårene er underlagt norsk rett. Eventuelle tvister skal forsøkes løst i minnelighet gjennom dialog. Tvister som ikke avklares i minnelighet skal løses ved de ordinære domstolene med Oslo tingrett som verneting.

15.    Support

Lærervikarens supporttjenester kan nås ved henvendelse til post@laerervikaren.no eller på telefon 47444418 i ukedager mellom 0900-1600.

 

Personvernerklæring for Lærervikaren AS

Hvem er ansvarlig for personopplysninger vi behandler?

Lærervikaren AS, org. nr. 812 543 962, med adresse Nittedalsgata 97, 2000 Lillestrøm, er behandlingsansvarlig for selskapets behandling av personopplysninger.

Hvilke personopplysninger behandler vi, for hvilke formål (hvorfor) og på hvilket rettslig grunnlag? Formål Behandlinger som utføres Kategorier av personopplysninger

For å kunne administrere ditt kundeforhold og sende ut relevant informasjon.

  • Opprettholdelse av korrekte og oppdaterte opplysninger.
  • Sende ut relevant informasjon og tilbud
  • Navn på skole
  • Kontaktinformasjon (f.eks. navn, adresse, e- post og telefonnummer).
Rettslig grunnlag: Oppfylle avtale og rettslige forpliktelser med hjemmel i nasjonal lov
Lagringsperiode: Frem til kundeforholdet avsluttes og en periode etter det.

Hvor henter vi dine personopplysninger fra?

Utover de opplysningene du selv gir oss kan vi samle inn opplysninger fra offentlig tilgjengelige kilder, bransjeregistre og lignende.

Hvem kan vi dele dine personopplysninger med?

Databehandler. Dersom det er nødvendig for at vi skal kunne tilby våre tjenester, vil vi dele dine personopplysninger med firma som opptrer som databehandler for oss. En databehandler er et firma som behandler informasjonen på vegne av oss og etter våre instrukser f.eks. leverandører av skytjenster, regnskapsbyråer eller lignende.

Hvor behandler vi dine personopplysninger?

Vi etterstreber alltid at dine personopplysninger skal behandles innenfor
EU/EØS–området og at alle våre egne IT-systemer befinner seg innenfor EU/EØS-området.

Hva er dine rettigheter som registrert?

Rett til innsyn (tilgjengeliggjøring av kopi). Vi vil alltid være åpne og gjennomsiktig om hvordan vi behandler dine personopplysninger. Dersom du vil vite mer om hvilke personopplysninger vi behandler om deg, kan du be om å få innsyn i personopplysningene. I tillegg til innsyn i personopplysningene, har du rett til informasjon om formålene med behandlingen, kategorier av personopplysninger, kategorier av mottagere, lagringsperiode, rett til å anmode om retting eller sletting, informasjon om hvor personopplysningene stammer fra, og forekomsten av automatiserte avgjørelser.

Husk at dersom vi mottar en forespørsel om innsyn, kan det være nødvendig å be om ytterligere opplysninger for å kunne sikre en effektiv håndtering av din forespørsel og at informasjonen gis til rett person.

Rett til retting. Du kan kreve at dine personopplysninger rettes dersom opplysningene er feil. Du har også rett til å kreve at eventuelt ufullstendige opplysninger kompletteres.

Rett til sletting. Du kan kreve at personopplysninger vi behandler om deg slettes dersom:

  • Opplysningene ikke lenger er nødvendige for de formål de ble samlet inn eller behandlet for.
  • Du protesterer på en interesseavveining vi har gjort basert på en berettiget interesse, og grunnlaget for din protest vektlegges mer enn vår berettigede interesse.
  • Du protesterer mot behandling av personopplysninger for direkte markedsføringsformål.
  • Personopplysningene er blitt behandlet ulovlig.
  • Personopplysningene må slettes for å oppfylle en rettslig forpliktelse vi er underlagt.

Merk at vi kan ha rett til å avvise din forespørsel dersom rettslige forpliktelser hindrer oss fra umiddelbart å slette visse persnopplysninger. Slike forpliktelser er basert f.eks. på bokførings- og skattelovgivning eller bank- og hvitvaskingslovgivning. Det er også mulig at behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav. Dersom vi er forhindret fra å imøtekomme et krav om sletting kommer vi isteden til å blokkere personopplysningene fra å kunne benyttes til andre formål enn det formål som forhindrer den ønskede sletting.

Rett til begrensning. Du har rett til å kreve at vår behandling av dine personopplysninger begrenses. Dersom du mener at personopplysningene vi behandler er uriktige kan du kreve begrenset behandling av opplysningene mens vi kontrollerer hvorvidt personopplysningene er korrekte. Dersom vi ikke lenger behøver personopplysningene for det fastsatte formål, men du derimot behøver dem for å kunne fastsette, gjøre gjeldende eler forsvare rettskrav, kan du kreve begrenset behandling av opplysningene hos oss. Dette innebærer at du kan kreve at vi ikke sletter dine opplysninger.

Dersom du har protestert på en interesseavveining av berettiget interesse som vi har gjort som rettslig grunnlag for et formål, kan du kreve begrenset behandling i løpet av den tiden vi behøver for å kontrollere om hvorvidt vår berettigete interesse veier tyngre enn din interesse for å få opplysningene slettet.

Dersom behandlingen begrenses på grunn av noen av situasjonene nevnt over kan vi kun, utover selve lagringen, behandle opplysningene for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav, for å beskytte noen andres rettigheter eller dersom du har gitt ditt samtykke.

Rett til å protestere mot en viss form for behandling. Du har alltid rett til å slippe direkte markedsføring og til å protestere mot all behandling av personopplysninger som bygger på en interesseavveining.

Berettiget interesse: I de tilfeller hvor vi bruker en interesseavveining som rettslig grunnlag for et behandlingsformål, har du mulighet til å protestere mot behandlingen. For å kunne fortsette å behandle dine personopplysninger etter en slik protest må vi kunne vise til et tvingende berettiget grunnlag for den aktuelle behandlingen som veier tyngre enn dine interesser, rettigheter eller friheter. I motsatt fall kan vi bare behandle opplysningene for å fastsette, utøve eller forsvare rettskrav.

Direkte markedsføring (inklusive analyser som utføres for direkte markedsføringsformål): Du kan protestere mot at dine personopplysninger behandles for direkte markedsføring. En slik protest omfatter også analyser av personopplysninger (såkalt profilering) som utføres for direkte markedsføringsformål. Med direkte markedsføring menes alle typer oppsøkende markedsføringstiltak (f.eks. via post, e-post og SMS). Markedsføringstiltak hvor du som kunde aktivt har valgt å benytte en av våre tjenester eller på annen måte har søkt oss opp for å få vite mer om våre tjenester regnes ikke som direkte markedsføring.

Dersom du protesterer mot direkte markedsføring vil vi avslutte behandlingen av dine personopplysninger for det formålet og på samme måte opphøre alle typer direkte markedsføringstiltak.

Merk at du vil alltid ha mulighet til å påvirke hvilke kanaler vi skal benytte for direkteutsendelser og personlige tilbud. F.eks. kan du velge å kun få tilbud fra oss via e-post men ikke SMS. I så fall er det ikke nødvendig å protestere mot behandlingen av personopplysningene som sådan men heller begrense våre kommunikasjonskanaler.

Rett til dataportabilitet. Du har i visse tilfeller rett til å kreve å få de opplysningene som angår deg og som du har delt med oss, overført til en annen behandlingsansvarlig (såkalt dataportabilitet). En forutsetning for dataportabilitet er at overføringen er teknisk mulig og kan skje automatisk.

Det som er skrevet om rettigheter over gjelder kun for behandling av personopplysninger som omfattes av GDPR.

Hvordan beskytter vi dine personopplysninger?

Vi bruker IT-systemer for å beskytte konfidensialiteten, integriteten og innsynet i personopplysninger. Vi har fastsatt særskilte sikkerhetstiltak for å beskytte dine personopplysninger mot ulovlig eller urettmessig behandling (som ulovlig innsyn, tap, ødeleggelse eller skade). Kun de personer som rent faktisk behøver å behandle dine personopplysninger for at vi skal kunne oppfylle våre oppgitte formål, vil ha tilgang til dem.

Kontakt Datatilsynet

Datatilsynet er tilsynsmyndighet dvs. ansvarlig for overvåkning av overholdelse av lovgivningen. Dersom du mistenker at et foretak behandler personopplysninger på uriktig måte kan du sende inn en klage til Datatilsynet.

Hvordan kontakte oss ved spørsmål om vern av personopplysninger?

Du kan alltid kontakte oss på post@laerervikaren.no. Du kan kontakte vårt personvernombud på samme adresse – skriv da FAO Personvernombudet i emnefeltet.

Vår personvernerklæring vil kunne endres og oppdateres. En oppdatert versjon av personvernerklæringen vil alltid være tilgjengelig her på dette webstedet.

Personopplysninger lagres for

Lærer/vikar/kontaktperson ved skole

  • Navn, telefonnummer, e-post, personnummer, adresse, bankkonto
  • Formål; Gjennomføring av avtale
  • Kilde; Registrert
  • Oppgis til; Regnskapsbyrå, skattemyndighet, forsikringsselskap, NAV
  • Lagres fysisk og digitalt, internt og eksternt
  • Sorteringsrutiner er opprettet

Skole

  • Navn, telefonnummer, e-post
  • Formål; Gjennomføring av avtale
  • Kilde; Registrert
  • Oppgis til; Regnskapsbyrå, skattemyndighet, forsikringsselskap, NAV
  • Lagres fysisk og digitalt, internt og eksternt
  • Sorteringsrutiner er opprettet

Hvordan samles personopplysninger inn

Kunden sender inn informasjon om skole, faktureringsopplysninger, personopplysninger med navn, epost og telefonnummer. Passord lages når brukeren opprettes.
Skolens hovedkontaktperson (fakturareferanse mv.) legges inn med navn og epost.
Navn på referanse (dersom denne skal oppgis) sendes til regnskapsbyrå og brukes på faktura til skolen.

System hvor vi lagrer personopplysninger

Microsoft Office lagres hos Lærervikaren individuell lagring.
laerervikrane.no, personlig innlogging og tilgang. Lagres innen EU/EØS.